ONDERNEMEN MET PASSIE VOOR MENSEN...
Met enige regelmaat publiceer ik BLOGS over actuele thema’s rond ‘het vinden van jouw Reason For Beïng Professional’. Daarnaast vertel ik ook graag over de achtergrond van mijn RFBP-methode en over de praktijkcases die ik tegenkom. Hiervoor verzorg ik presentaties, masterclasses en workshops, op evenementen voor professionals zoals heisessies, beurzen en congressen. Op deze manier draag ik mijn visie uit over onder andere het belang van intern ondernemerschap en creativiteit voor iedereen die als professional actief is. Volg mij en maak kennis met Rudolf Company via mijn blogs, of neem contact op als je meer wilt weten over de mogelijkheden om mij bijvoorbeeld als spreker in te zetten voor jouw evenement!
2024-04-26
Binnen iedere branche en organisatie is het een uitdaging en een belangrijke doelstelling om de werkzame mensen te binden en te boeien. Voor de detailhandel geldt dat in overtreffende trap, want het werken in de winkel wordt vaak gezien als een tijdelijke baan. Veel mensen die in de winkels werken doen dat voor relatief korte tijd. Overstappen van de ene retailer naar de andere komt veel voor, maar ook het tijdelijk in de retail werken en daarna gaan voor een carriere in een andere branche is gebruikelijk.
Waarom is dat personeelsverloop in de winkels groter dan in andere branches?
Branche-organisatie INretail doet regelmatig onderzoek naar het Human Capital beleid onder hun leden. Hierin komen een aantal zaken naar voren die wellicht een deel van de verklaring voor het hoge personeelsverloop kan geven:
• Van de huidige medewerkers voelt 81% zich niet bij het winkelbedrijf betrokken!
• De leiderschapsstijl van leidinggevenden is nog steeds vrij traditioneel; het is vaak directief, taakgericht en weinig uitdagend.
• Verschil in generaties is belangrijk om te erkennen als het gaat om boeien en binden. De nieuwe generatie 18 tot 35 jarigen stelt andere eisen aan een baan, dan de oudere generatie.
• De expertise van de huidige medewerkers sluit vaak niet aan op de (door de consument verwachte) experience van de winkel. Dat is ook van invloed op hoe de medewerker zelf het werken in de winkel beleeft.
Retail organisaties kunnen een groter behoud van hun mensen bevorderen door meer gevarieerde rollen te creëren, een duidelijk pad voor persoonlijke ontwikkeling aan te bieden en daarbij meer regelmatige aandacht te geven in de vorm van coachende begeleiding door de leidinggevende of door een mentor. Daarmee zou men zich meer moeten richten op persoonlijke drijfveren (anders dan geld verdienen), missionaire betrokkenheid en beloning.
Learning & Development zal hier een belangrijke rol in moeten vervullen.
Van een verbeterde klantenservice tot de uitrol van nieuwe producten en diensten, maar ook van oprechte interesse in klanten tot maatschappelijk verantwoorde uitgangspunten praktisch vertalen op de winkelvloer: Het zijn voor winkelbedrijven belangrijke thema’s die kunnen worden aangegrepen om te komen tot ‘meer gevarieerde rollen’ en ‘een duidelijk pad voor vooruitgang’ op de winkelvloer. Vervolgens dient men hierbij ook nog rekening te houden met de individuele behoeften van medewerkers. Dat is best een uitdaging, maar het is ook noodzakelijk.
Het is noodzakelijk omdat voor het optimaal leren en ontwikkelen, de mensen in de winkel moeten worden aangesproken op hun autonome motivatie. Het gaat erom of mensen aanstaan of uitstaan; heb je passie voor het werk dat je doet en zie je zèlf kansen om hierin te groeien? Medewerkers staan aan wanneer ze hierop met ja antwoorden! Als retailorganisatie schep je de mogelijkheden en de voorwaarden om die groeikansen te pakken. Dat stimuleer je door hen hierin te coachen en te begeleiden, waarbij dit niet beperkt mag blijven tot het aanbieden van een basisassortiment aan -veelal online digitale- trainingen en courses…
Individuele aandacht en meer maatwerk zijn de sleutel tot L&D-succes.
Generieke courses en trainingen, die online kunnen worden doorlopen, lijken over het algemeen praktisch en organisatorisch makkelijk en kosteneffectief in te zetten. Ze zijn echter niet de beste investering, wanneer wordt gekeken naar toegevoegde waarde en de persoonlijke professionele behoefte van de mensen in jouw winkel. Een meer op het individu gericht L&D-aanbod vereist dan ook een goed inzicht in de mens achter de winkelprofessional; hoe functioneert degene, waar ligt zijn/haar passie in het werk en in welke richting ligt de potentie om te groeien? Helaas blijkt dat inzicht vaak onvoldoende aanwezig te zijn bij veel winkelbedrijven.
De inhoud en methoden van trainingen zou een mix moeten omvatten die is aangepast aan de context van het winkelbedrijf en die toegesneden is op de individuele behoeften van de mensen in de winkel. Een van de grootste obstakels voor het verzorgen van conventionele trainingen in de detailhandel is dat het mensen weghaalt van de werkvloer in hun winkellocaties. Daarom zouden trainingen zoveel als mogelijk op de winkellocatie en zelfs op de winkelvloer geleverd moeten worden. In aanvulling hierop kunnen e-learning en video-instructietrainingen worden overwogen.
Verder is het belangrijk om mentoring in te zetten voor een langdurige coaching en begeleiding in het kader van leren en ontwikkelen. Dit kan worden ingevuld door de direct leidinggevende, maar het zou mogelijk nog beter door een ander in de werkomgeving van de winkelmedewerker kunnen worden opgepakt. Bijvoorbeeld door een (senior) teamcollega. Uiteindelijk kan er met de winkelmedewerker een leer- en ontwikkelplan worden uitgewerkt, met hierin de huidige rol/functie, de toekomstige rol/functie en het te bewandelen pad dat daartussen ligt (afgezet langs een gewenste tijdlijn).
Substantieel binden en boeien via Professioneel Persoonlijke Ontwikkeling.
Je wilt dat de mensen in jouw winkel(s) een substantieel deel van hun carriere binnen jouw organisatie doorlopen? Dan helpt het om samen dat carrierepad vorm te geven en daarmee de (autonome) motivatie, goede prestaties en positieve ontwikkeling aan te moedigen.
Samengevat is dat te realiseren door:
• Organiseer meer gevarieerde rollen voor de mensen in jouw winkel(s) en schep daarbinnen ruimte voor groei.
• Werk in overleg met jouw mensen een beknopt, maar duidelijk Professioneel Persoonlijk Ontwikkelingsplan uit en stel ook de middelen en mogelijkheden beschikbaar om de doelen daarin binnen een overzichtelijk periode te realiseren.
• Train leidinggevenden en (senior) teamleden voor een rol als mentoren.
• Geef de mensen in je winkel(s) de ruimte en verantwoordelijkheid om te expirimenteren met eigen vernieuwende ideeën.
• Deel zakelijk nieuws over duurzaamheidsprojecten, nieuwe producten en diensten en bedrijfsresultaten met alle mensen binnen je organisatie, zodat iedereen een gevoel van eigenaarschap en trots kan ontwikkelen.
Als je bedenkt dat het ongeveer 16 procent van het jaarsalaris van een winkelmedewerker kost om die ene medewerker te vervangen, dan is het logisch om je Learning & Development beleid op orde te krijgen. En het levert nog veel meer op, want winkelbedrijven die consequent en proactief via L&D het personeelsverloop weten te beperken, bouwen ook een duurzaam onderscheidende winkeloperatie op die tegemoet kan komen aan de verwachtingen van een steeds kritischer wordende consument.
Ben jij een L&D-professional en/of iemand die vanuit een andere insteek als professional begaan is met de ontwikkelingen rond de mensen die in de stenen winkels werken? Zie jij een belangrijke relevante L&D-ontwikkeling die je wilt delen en/of ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over onze mogelijkheden voor jou en jouw retail-organisatie? Stuur me dan een DM, of neem contact op via mijn website www.rudolfcompany.nl
Admin - 12:30:24 | Een opmerking toevoegen
Voor vragen en/of reacties, ga naar de vorige pagina 'wat het oplevert' en vul daar het terugbelformulier in.
We bellen u graag terug om van gedachte te wisselen en uw vragen te beantwoorden.
Rudolf Company
Een bedrijf van Ruud Scherpenhuizen: KvK 80555543 | BTW NL003456323B96 | Bank NL53 RABO 0142 4426 31 | Vianendreef 57, 4841 LE, Prinsenbeek, Netherlands
Opmerking toevoegen
Fill out the form below to add your own comments