Rudolf Company
Ondernemen met Passie voor Mensen

MAAK KENNIS VIA MIJN BLOGS.

Admin gebied

Atom

2024-11-08

WAAROM DOE JIJ WAT JE DOET VOOR JE WERK?

Afb waar kom jij je bed voor uit.png
Mensen brengen een substantieel deel van hun leven door met werken. Als gevolg hiervan wordt de kwaliteit van hun leven onvermijdelijk weerspiegeld in de kwaliteit van hun werkervaring. Volgens een onderzoek van Gallup ( betrokkenheid werk ), voelt slechts één op de acht mensen zich volledig betrokken bij hun werk en is men enthousiast over hun baan. Dit betekent dus dat veel mensen het leven als een ‘struggle’ ervaren door het werk dat ze doen…

Deze situatie heeft grote gevolgen voor onze samenleving. Veel mensen worden ziek van de ‘struggle’ die ze dagelijks ervaren door het werk dat ze doen. Denk bijvoorbeeld aan het groeiende aantal mensen met een ‘burn-out’. En doordat veel mensen zich in hun werk niet betrokken voelen, leveren ze niet de prestatie die ze zouden kunnen leveren wanneer ze zich wèl betrokken zouden voelen. Terwijl we, gegeven de uitdagingen waar we als samenleving voor staan, een optimale inzet van iedereen hard nodig hebben. Kortom, wat is er aan de hand en wat kunnen we er aan doen?

De meesten van ons werken om in het levensonderhoud te voorzien en iedere maand een inkomen te verwerven. Volgens traditionele wetenschappers (Frederick Taylor, e.a.) vormt de noodzaak om geld te verdienen de belangrijkste prikkel om ons in beweging te krijgen. We worden vooral ‘gedreven door wortels en stokken’, oftewel ‘gecontroleerde extrinsieke motivatie’! Meer recente wetenschappers (Edward Deci, e.a.) hebben aangetoond dat passie en doen waar je goed in bent, ook belangrijke drijfveren vormen om in beweging te komen. Oftewel ‘autonome motivatie’, van binnenuit gedreven worden door factoren vanuit jezelf.

Het onderzoek van Gallup toont aan dat enorm veel mensen in hun werk te weinig gedreven worden door hun ‘autonome motivatie’. Veel mensen doen hun werk niet vanuit een goede motivatie-balans. De Japanners noemen het hebben van een goede balans in het leven ‘Ikigai’ (zie het diagram met de 4 dimensies). Veel mensen werken niet vanuit hun ‘professionele Ikigai’ en zijn zich veelal niet eens voldoende bewust van hun drijfveren. Ze stellen zich te weinig de vraag waarom ze doen wat ze doen in hun werk: ‘What’s your Reason For Beïng Professional’?

We willen volgens mij allemaal naar een samenleving toe, waarin meer mensen werken vanuit hun ‘autonome motivatie’. Een situatie waarin mensen hun werk zinvol en relevant vinden. Een professional zijn in een omgeving die past bij de eigen waarden en die je uitoefent omdat het interessant is en waar je gepassioneerd over kan zijn. Veel mensen die hun werk nu als een ‘struggle’ ervaren, zouden zich bewuster bezig moeten gaan houden met de vraag ‘waarom doe ik wat ik doe voor mijn werk?’. Veel organisaties zouden zich moeten afvragen wat de ‘graad van betrokkenheid’ onder hun mensen is. De kans is groot dat dit niet zoveel zal afwijken van wat uit het onderzoek van Gallup is gebleken. Kortom, reden genoeg om aan de slag te gaan en wellicht met de RFBP-methode. Want, ‘niets is krachtiger dan mensen die doen wat ze doen, omdat ze het zelf willen doen’ (Quote Edward Deci)!

Mocht je meer willen weten over dit onderwerp, over de RFBP-methode en de aanpak die daarbij hoort, stuur me dan gerust een dm of vul het contactformulier in op Rudolf Company of Rudolfs RED Company

Admin - 15:53:50 | Een opmerking toevoegen

 

Voor vragen en/of reacties, ga naar de vorige pagina 'wat het oplevert' en vul daar het terugbelformulier in.
We bellen u graag terug om van gedachte te wisselen en uw vragen te beantwoorden.